20 януари 2017

Моят отговор на въпроса "Кой съм аз?"


В книгата "Бхагавад гита такава, каквато е" е публикувана следната вълнуваща илюстрация:









Под нея има кратко описание: Душата е пътник в колесницата на материалното тяло, а разумът е колесничар. Поводите са умът, а конете са сетивата. Душата страда или се наслаждава в присъствието на ума и сетивата.

И така, Кой съм аз? 

Ето как отговарят на този въпрос Рамана Махарши, Рон Смодермон и Екхарт Толе.

А ето и моят отговор:

Аз съм моето тяло.

Аз съм Атанас, мъж на 65 години (статистически ми остават 6-7), висок 175 см., с пъстри очи, плешив и с коремче. Изглеждал съм и по-добре. Бях сладко бебе, палав ученик, симпатичен юноша, китарист в група, млад амбициозен инженер, добър съпруг и баща, планинар, плувец, скиор, рибар и пр. Но това са много различни тела; ако аз съм моето тяло, кое от тях по-точно съм? И дали това тяло не е просто транспортно средство за придвижване на моите сетива и ум?

Аз съм моите сетива.

Обичам да гледам планина (Пирин) и море (Аркутино), да слушам Бетовен и Бийтълс, да вдишвам аромата на борова гора и морски бриз, да вкусвам снежна вода под връх Джангала и мекия вкус на асеновградски мавруд, да докосвам грубата кора на 100-годишен дъб или нежната кожа на бебешко краче. Но сетивата са само датчици, които предават нервни сигнали към мозъка. Той ги обработва и ги предоставя на ума, който от своя страна сътворява картина на света, в който си мисли, че живее.

Аз съм моят ум.

Все още притежавам остър и аналитичен ум и добра памет. Имам сравнително висок IQ, бързо се ориентирам в нова среда (ооо, тук се включи егото - шшшт!). Егото ангажира голяма част от нашия ум. Най-важните думи за него са "аз" и "мое", а основните му действия са насочени към това да оцелее и да бъде право. Аз съм прав, другите грешат. Мантрата на егото е ''още". То непрестанно желае нещо. Егото не може да бъде унищожено напълно. Достатъчно е да знаем, че го има, да го наблюдаваме и да не го вземаме на сериозно. Всъщност, в духовната литература думата ум (на англ. mind), включва работен ум (мисли, емоции, чувства), памет, его и разум (висш интелект).

Аз съм разум.

Материалната система колесница-коне-поводи (тяло-сетива-ум) се ръководи от колесничар, когото можем да наречем разум. Ако смятате, че този разум се е появил като следствие от еволюцията на маймуните, моля затворете тази страница и преминете към нещо по-интересно. Този разум е част от Висшия Космически Разум, който ръководи света на Проявеното - от хигс бозона до Вселената като цяло. Някъде използват термина Единно поле на всички природни закони. Във физиката са открити десетки константи (напр. Константа на Планк h=6.626070040x10-34 J·s), чиито стойности, ако бяха малко по-различни, съществуването на Вселената такава, каквато я познаваме, би било невъзможно.

Дотук се занимавахме с физическия или Проявения свят.

- - -

Преди двадесетина години осъзнах, че не съм човешко същество с духовни преживявания, а по-скоро духовно същество с човешки преживявания.

Аз съм безсмъртна душа.

Аз съм наблюдател. Избрал съм тази колесница, коне и колесничар и споделям жизнения им път, за да натрупам определен опит. Но има една важна подробност: не мога да влияя пряко на решенията, които взима колесничарят. Той има свободна воля. Само в изключителни случаи, в които той развие дълбока интуиция, мога да контактувам с него. След края на жизнения цикъл на тялото и ума, единственото, което ще остане от тях ще са моите спомени. 

Около мен има други душѝ, с които заедно се "прераждаме" и учим общи уроци. Крайната цел е достигане до съвършенството на Този, Който ни е създал и завръщане при Него*.

Аз съм Съзнание.

Представете си киноекран. На него се прожектира филмът "Троя". Цар Приам наблюдава от крепостните стени със свито сърце двубоя между сина му Хектор и непобедимия Ахил. Филмът свършва и осветлението в залата светва. Виждащият (царят) и вижданото (Хектор и Ахил) са били просто сенки върху екрана. Екранът е единствената реалност, осигуряваща възможност да се появят всички изображения. По същия начин в "света" виждащият и вижданото заедно се създават от ума, както в съня умът създава несъществуващ свят и нашето тяло в него. Съзнанието е единствената реалност, а умът и разумът са негови производни.

И така, Аз съм частица Божествено Съзнание, създадена по Божий Образ и Подобие и изпратена в този материален свят, за да учи и да трупа опит.

Аз съм шепа вода, изпарила се от Бяло море, паднала като сняг под връх Вихрен, устремила се като буен поток през пролетта и завърнала се в Първоизточника така, както Блудният син се завръща при своя Отец**.

- - -


Оттук нататък думата има моят Отец.


Аз съм Оня, Който съм.***


АЗ СЪМ.


____ ****


_________
* И тъй бъдете съвършени и вие, както е съвършен вашият небесен Отец [Матей 5:48].
** [Лука 15:11-32].
*** [Изход 3:14].
**** Неизразимо с думи.


 .